söndag 29 mars 2015

Majonnäs

Jag som nästan alltid köper färdig majonnäs har nu gjort egen två gånger de senaste veckorna. Det kanske inte är så märkvärdigt för vissa, men jag inbillar mig i alla fall att det är en klar minoritet som inte köper den färdig. Det går ju ganska snabbt att göra den så jag vet faktiskt inte varför jag alltid köper färdig. Nu när jag ändå har gjort det två gånger så känner jag att det inte är så besvärligt som jag kanske har tyckt. Jag tror att det kommer bli hemgjord majonnäs ganska ofta framöver, för den är godare och har en bättre konsistens än den köpta. Men vill man köpa så säljer både Änglamark och Kavli helt utan tillsatser. Det som är trist är att de bara säljer i tub, alltså små mängder och brukar man göra smörgåstårta ofta, vilket vi gör, så går det åt en del.

Så här till påsk så känns det i alla fall bra att ha gjort sin egen och vi gillar att äta ägg med majonnäs och gärna räkor också till Janssons frestelsen. Den ska givetvis vara hemlagad den med, men det är trist att det inte går att få tag på ansjovis eller ansjoviskryddad sillfilé utan tillsatser. Jag har i alla fall inte lyckats hitta någon, men vet ni att det finns så får ni gärna berätta det, för jag har verkligen letat.

När det gäller ströbrödet till Janssonen, så gör ditt eget! Det går inte att jämföra det med de där hårda små kulorna som man köper och som ska föreställa ströbröd. Inte alls lika gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar