lördag 28 mars 2015

Korvbröd surdeg

Visst låter det nyttigt? Jag köpte en påse häromdagen och de ser mycket godare ut än de vanliga korvbröd dessutom. Namn på saker ger ju ett visst intryck och påverkar hur vi känner och det här spelar handeln på hela tiden. En del livsmedel framställs ju nästan som mediciner som förbättrar vår hälsa. Så enkelt är det givetvis inte och fler än ett livsmedel har så att säga blivit "avslöjat" för att inte alls vara vad det påstås. Nu drar jag inga paralleller med korvbröd och korv är väl för övrigt inget som man äter för hälsans skull utan mer för att det är gott. Men just att ordet surdeg står i lika stor text som korvbröd är så klart väldigt medvetet.

Jag vill så gärna tro att innehållet är lika bra som namnet låter, men man ska inte ropa hej för tidigt. Vi kollar.

Ingredienser:

vetemjöl
vatten
vetesurdeg 15 %
sirap
jäst
druvsocker
rapsolja
salt
emulgeringsmedel E 472e
enzymer
mjölbehandlingsmedel E 300
potatismjöl

Vad säger vi om det här? Tummen ner från mig i alla fall. Det gäller inte bara tillsatserna utan lika mycket druvsockret faktiskt. Det hör inte hemma på något sätt i mat anser jag. Dessutom så finns det sirap i degen, vilket är bra både för smak och jäsning, men det räcker alltså gott. Nej, de här korvbröden var verkligen något annat än vad de vill ge intryck av att vara. Lärdom? Återigen: läs först, handla sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar