tisdag 24 mars 2015

Marinerad och lufttorkad fläskytterfilé

Det här köttet var rackarns gott kan jag säga, men innehållet? Ja det var verkligen inte lika tilltalande som köttet var gott. Det här är ju ändå lite dyrare smörgåspålägg och man tror ju då att det ska vara bättre än det där andra billiga, men icke! Så här ser det ut:

fläskytterfilé
salt
paprikapulver
dextros
laktos
kryddor
konserveringsmedel (E 252, E 250)
antioxideringsmedel (E 301)

Förutom E 301, alltså natriumaskorbatet och konserveringsmedlet så är det även dextros tillsatt, vilket inte är annat än snabba kolhydrater. På nätet kan man läsa att det är bra om man snabbt vill gå upp i vikt. Bra för dem som behöver det, men flertalet av oss är nog nöjda om vi slipper viktuppgång. Laktos har också smugit sig in, något som kan reta mig lite som har ett barn som inte tål laktos. Självklart så läser man som förälder på allt när man har barn med matallergi eller matintolerans, men ändå, det är så lätt att missa just i sådana här livsmedel. Man kopplar kanske inte ihop kött med laktos.

Vad som stör mig ännu mer med den här produkten är att den är nyckelhålsmärkt, man häpnar ju över det! Det här är precis en av anledningarna till min skepsis mot den märkningen, man hittar nämligen de mest irriterande ingredienser i deras livsmedel. Det finns säkert toppenbra livsmedel med det där grönvita nyckelhålet, men det finns sannerligen många som man inte vill äta. En köttprodukt med det innehåll som jag har redovisat här, både gällande socker och E-nummer borde inte få klassas som ett bra val att äta och därmed basta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar