måndag 9 mars 2015

Mejeriprodukter som inte har mer än 30 procent fett i sig

Här är några exempel på vad de innehåller, till skillnad från produkter med mer fett och inga tillsatser. Först ut är Crème fraîche med 15 procent fett. Innehållet ser ut så här:

pastöriserad grädde
modifierad majsstärkelse
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, pektin)
syrningskultur

Tvåan är minifraîche med bara 5 procent fett:

pastöriserad mjölk och grädde
mjölkprotein
modifierad majsstärkelse
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, pektin)
syrningskultur

Sedan så har vi mellangrädde med 27 procent fett:

grädde
kärnmjölk
syrad skummjölk
stabiliseringsmedel (karragenan)

Några exempel med trista tillsatser och anledningen att jag skriver om detta beror på att Livsmedelsverket rekommenderar begränsad användning i skolmaten när det gäller mejeriprodukter med mer fettinnehåll än 30 procent. Det är många som är berörda av rekommendationen alltså. Jag har verkligen inget emot att man ska begränsa intaget av mättat fett, men som jag så många gånger har påpekat så fixar en duktig kock det här utan att använda tillsatsmejeriprodukter.

För egen del så ser jag för övrigt att min son äter mat med naturligt fett framför mat med allergena tillsatser även om det råkar bli aningen mer fett än det rekommenderade. Det handlar ju om det totala och vad man äter i övrigt också. Till exempel så behöver kroppen vitaminer och proteiner men inte socker. Eftersom jag lagar det mesta som vi äter här hemma, så vet jag att han får bra mat och rör man dessutom på sig regelbundet så ska det mycket till innan det blir övervikt och sjukdomar till följd även om man äter vispgrädde i såsen någon gång. Men det är min uppfattning och alla ska så klart bilda sig en egen, men jag kan inte låta bli att tycka att det finns en fetträdsla som skulle behöva nyanseras lite. Vi får inte ta bort naturliga ingredienser och ersätta med kemiskt framställda tillsatser. Det går emot naturen känns det som. Den känslan kan jag faktiskt inte skaka av mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar