söndag 8 februari 2015

Vilken sorts färskost ska jag välja?

Som ni som har läst bloggen vet, så är det stor skillnad på färskost och färskost. Vissa sorter är helt tillsatsfria, medan andra har en del "flufftillsatser" i sig. Dessa flufftillsatser är inte alltid så oskyldiga som vissa andra tillsatser, utan kan ge väldigt tråkiga hälsoproblem. Nu konsumerar man tack och lov inte så stora mängder, men just förtjockningsmedel finns i många livsmedel och jag är inte säker på (min egen gissning ska tilläggas) att de inte reagerar med varandra och med andra E-nummer. Men det är ju inte utan anledning som uttrycket "samverkanseffekt" finns.

Varför då välja en sort med E-nummer, när man inte behöver? Smaken kan vara en anledning och det är självklart ett stort argument, men kanske man kan vara mer flexibel om man ska ha den i bak och matlagning. För övrigt så finns det flera sorter utan E-nummer, så jag är övertygad om att alla kan hitta en tillsatsfri sort om man verkligen vill. Det skickar också signaler till osttillverkarna om att vi vill ha rena livsmedel och ska det vara fluff i, så ska det vara ofarligt sådant.

Jag gick av nyfikenhet in på en av våra stora receptsajter och sökte på färskost och fick 180 träffar. Sedan så sökte jag på en väldigt populär färskost som tyvärr har tillsatser i sig och fick hela 189 träffar. Här kan du utan problem byta ut denna sort mot en bättre om du vill. Så med andra ord så skulle alla 369 recept ha kunnat innehålla endast färskost och inget specifikt märke.

Det här är bara ett exempel på hur medvetenhet kring livsmedel kan göra så att vi slipper tråkiga tillsatser. För även om alla inte är hälsovådliga, så är det ju så att man inte vill betala för det som inte hör hemma där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar