tisdag 24 februari 2015

Gnocchirecept

Jag skrev häromveckan om gnocchi och redovisade innehållet i en sort som jag hade köpt. Jag skrev också att jag skulle lägga ut receptet om jag hittade något bra även om det inte är vad jag brukar. Nu har jag hittat ett och det är väldigt enkelt.

Koka 8 hg mjölig potatis och låt den svalna. Skala och pressa och blanda med ungefär 8 dl vetemjöl, ett ägg och 1 msk olivolja plus några nypor salt. Det enklaste är att knåda ihop ingredienserna för hand. Rulla små bollar i storlek med en småköttbulle och pressa tryck lite på mitten med en gaffel. Pudra gärna över lite vetemjöl så att de inte klibbar ihop under tiden som du gör fler gnocchi. Koka i cirka två minuter och blanda med en god sås.

Den här satsen räcker till 5 portioner, men det går utmärkt att frysa dem och sedan ta fram och koka efter behov. Det är väldigt lätt att göra gnocchi, men avsätt en stund till rullande och "gafflande".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar