onsdag 11 februari 2015

Hallonsoda och dess innehåll

Första gången som jag bloggade i februari var år 2010 eftersom jag började blogga i maj 2009. Den 11 februari 2010 så skrev jag om livsmedel som kallades för en sak men innehöll något annat, bland annat hallonsoda. Eller rättare sagt, jag nämnde hallonsoda och sa att jag skulle titta mer på det här, men just läsken blev det inget mer skrivet om, förrän idag alltså.

Nu har jag tittat på om det verkligen finns några hallon i hallonsodan. En av våra vanligaste hallonsodor har följande innehåll:

kolsyrat vatten
socker
surhetsreglerande medel citronsyra
konserveringsmedel kaliumsorbat
naturliga aromer
färgämne koncentrat av svarta vinbär
morot
safflor

Hm, inga hallon i sikte. Dåligt och så här borde det inte få gå till anser jag. Det är trist att inte myndigheterna reagerar och gör något åt det här. Men det är som vanligt vi som konsumenter som bestämmer om det ska gå att sälja sådana här livsmedel, köper vi dem inte så finns det ju ingen anledning att försöka sälja dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar