lördag 14 februari 2015

Oxkinden

Ibland så känner man sig riktig lurad och det gjorde jag i går när jag tillagade oxkind. Jag skrev om det för ett tag sedan och var då väldigt positiv efter att ha hittat det i en butik som jag brukar handla i. Den var vacuumpackad så långbarheten är lång. I lite mindre text under oxkind så såg jag när jag skulle tillaga den att den var vinmarinerad och det var väl inget större problem. Men innehållet var definitivt inte vad jag hade väntat mig. Se här:

oxkind
rött vin 10 %
salt
socker
lök
kryddor (vitpeppar, timjan, lagerblad)
vitlök
grönsaksbuljong
naturlig arom (peppar)
konserveringsmedel (E 220)

Köttet var väldigt mört och smaken bra, men E 220, varför? Så här skrev jag för snart fem år sedan om tillsatsen: "E 220 ska man vara försiktig med tycker jag, för till och med livsmedelsverket bedömer det här konserveringsmedlet som medelfarligt och menar att det kan ge upphov till allvarliga överkänslighetsreaktioner hos vissa astmatiker. Det är sorgligt att man trots vetskapen godkänner det här konserveringsmedlet och det i hela EU!"

Vaccumpackat marinerat kött, det kan inte finnas något försvar för det här E-numret. Jag kommer självklart att mejla dem och innan konserveringsmedlet är borta så köper jag kött utan tillsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar