tisdag 6 januari 2015

Svar om julskinkan

Den 25 december så skrev jag om julskinka och lade ut ett mejl till producenten. Jag nämnde att jag hade lite svårt att få iväg mitt mejl och det dröjde därför ett tag innan det kom fram och jag fick svar. Nu äntligen så kan jag lägga ut även det:

Hej Katharina,

Tack för ert mail!

För att få smaken av en julskinka så rimmar man den. För att kunna göra det behöver man vatten, salt och socker. Antioxidationsmedel och konserveringsmedel har vi för hållbarheten och färgens skull. Vi har även valt att tillsätta stabiliseringsmedel i vår julskinka då vi tycker att man får en godare julskinka då. Vi använder oss av tillsatser som både framställs naturligt och kemiskt. I dagsläget producerar vi ingen XXX julskinka med ett annat recept än detta. Det går att få tag på skinkor med mindre tillsatser, men då får man inte samma ätkvalitet och det kommer även att vara ett annat kilopris på den skinkan. Det bästa är nog om ni till nästa år pratar med er lokala handlare så hjälper de säkert er med att få en julskinka utan tillsatser/ mindre tillsatser, för nu tror jag de flesta butiker sålt slut på sina skinkor.

Önskar er en god fortsättning på det nya året!

Med vänliga hälsningar,

Elina Karlsson Tel: +46(0)8-505 758 13
Kvalitetschef Mob: +46(0)70-736 94 29


Trevligt svar och väldigt förklarande. Jag tackade, precis som jag alltid gör och la till att om de börjar med skinka med färre tillsatser så kanske det blir deras som jag köper nästa jul. Smaken var nämligen bra och det sa jag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar