måndag 19 januari 2015

Griskind och oxkind

För något år sedan åt jag kalvkind på restaurang och det var bland det godaste kött som jag har smakat. Flera gånger har jag undrat över varför man inte ser kind i affärerna, men sedan har det fallit bort och jag har glömt att fråga när jag har varit och handlat. Därför blev jag extra glad när jag i dag såg att Hemköp i Huddinge säljer griskind och oxkind. Jag ska handla där senare i veckan och kommer självklart att prova båda delarna.

För mig är det självklart att vi ska ta tillvara på så mycket som möjligt på djuret och det är synd att gott kött går till spillo. Å andra sidan kanske det tas tillvara på på annat sätt, det känner jag inte till, men att det finns att köpa är positivt.

Nu handlar inte det här inlägget om E-nummer som du har märkt, men ibland så ser man bra saker som är värda att ta upp ändå och detta var en av dem. Köttet som Hemköp nu har i sitt reklamblad är dessutom svenskt och även om det säkert finns saker att göra för att förbättra för djuren så har vi ofta större krav här hemma och jag väljer gärna svenskt av den anledningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar