onsdag 14 januari 2015

E 422, glycerol

Det här är en tillsats som ger bättre konsistens och mig veterligen så har den inga kända hälsorisker. Glycerol kan också vara tillsatt för att bevara fukten i ett livsmedel, som exempelvis en tårtros. Framställningen sker både från växter, djur och syntetiskt. Det här är alltså en av de "ofarliga" E-numren och jag har ingen anledning att ifrågasätta det. Konsistensgivaren fanns i de kakor som jag skrev om i går och det är inte så ofta som man stöter på just den här tillsatsen, i alla fall gör inte jag det. Men den finns i fler livsmedel, bland annat i vissa drycker.

Egentligen så är det väl inte så farligt om det råkar finnas lite tillsatser i köpekakor, men jag retar mig på det oavsett om det är farligt eller inte och jag kan inte komma ifrån att det i allergimat borde vara färre och inte fler E-nummer, speciellt som man inte vet hur de samspelar med varandra och eventuellt påverkar hälsan.

Sedan så är det inte direkt tilltalande med en massa konstiga saker i det som man äter. Rena produkter smakar alltid bäst.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar