måndag 5 januari 2015

Vin och svavel

Även om jag såg att jag hade fått svar om julskinkan så får jag lov att återkomma till den i morgon eftersom jag läste en annan sak i går som jag gärna vill berätta om. Jag har vid några tillfällen skrivit om svavel i vin och bland annat publicerat ett svar från Systembolaget där de bland annat säger så här: "Den vanligaste "tillsatsen" som används vid tillverkning av vin är svaveldioxid (sulfiter), som använd för att vinet inte ska börja jäsa vid fel tidpunkt och som decinficerande substans. Det är nästan omöjligt att tillverka vin helt utan denna substans som även finns naturlig i vindruvan."

Nu har den Sydafrikanska vinproducenten KWV börjat prova om man i stället för svaveldioxid kan använda bark från rooibosbusken. Vill du prova vinet som är den första "försökskaninen" så heter det Earth's Essence pinotage.

Det vore ju förnämligt om det här fungerar och fler producenter följer efter. Det ska verkligen bli spännanande att se utvecklingen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar