tisdag 13 januari 2015

Chokos

Chokos är glutenfria kakor. Jag köper glutenfritt ibland eftersom min dotter har celiaki och det finns så mycket mer att köpa nu än när hon var barn. Du som har följt min blogg har kanske sett att jag har skrivit om glutenfritt vid några tillfällen och att jag har kommenterat att det alltid är så mycket tillsatser i den här typen av livsmedel. Nu ska vi se hur det står till med de här kakorna.

Ingredienser:

vetestärkelse
margarin (vegetabiliskt fett, vatten, emulgeringsmedel (E 471), salt, surhetsreglerande medel (citronsyra), aromämne, A- och D-vitaminer)
farinsocker
socker
sirap
laktosfritt skummjölkspulver
fettreducerad kakao
oligofruktos
bakpulver (E 450, E 500)
potatisstärkelse
förtjockningsmedel (E 412)
vaniljarom
vitaminer
järn

Och som bekant så heter citronsyra även E 330. Nej, nästa gång ska jag försöka ta mig tid att baka. Det blir godare, billigare och nyttigare. Men det är självklart roligt att kunna köpa kakor ibland när man inte har samma möjligheter som alla andra och de var goda sa hon, men det här innehållet känns inte okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar