onsdag 28 januari 2015

Positivt svar om hårt bröd

Vad roligt det är att få skriva sådana här blogginlägg som i dag. Det är så ofta som man gnäller över tillsatser och framställning av livsmedel och annat. Jag mejlade ju i går till Wasa om julknäckebrödet och redan i dag svarade de och så här ser vår konversation ut:

Hej,

Jag köpte ert goda julknäckebröd till jul och nu när jag tittar i innehållsförteckningen så ser jag att det finns palmolja bland ingredienserna. Jag antar att den är från sjysta odlingar, men vill ändå försäkra mig om det då jag är mån inte bara om att maten ska smaka gott, utan även inkräkta så lite som möjligt på miljön.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Brukar du själv mejla eller ringa och ställa frågor förresten? Om inte, gör det; jag tror nämligen att det är det bästa sättet att påverka förutom att låta bli att köpa produkterna så klart, men bra livsmedel med tydlig information är vi nog många som vill ha, även när vi inte orkar läsa alla ingredienser på allt varje gång vi är till affären.


Hej Katharina,

Tack för ditt mail och din fråga. I de få Wasa knäckebröd där det används palmolja så görs detta på grund utav att det inte innehåller transfetter eller kolesterol och erbjuder en bättre smakstabilitet till produkten.

Sedan 2010 är Barilla/Wasa medlemmar i RSPO (Roundtable for Sustainable Palm Oil, www.rspo.org), en internationell organisation som definierar regler för att skydda miljön i produktionsområdena och intygar deras genomförande. Wasas försörjningskedja av palmolja är certifierad kompatibel med RSPO’s krav.
Du är välkommen att besöka vår hemsida www.barillagroup.com för mer information om våra projekt gällande hållbarhet.

Med vänliga hälsningar,

Konsumentkontakt
Jessica

Barilla Sverige AB
Konsul Lundströms väg 11 | 682 82 Filipstad | Sweden
Tel +46 590 18100 | Fax +46 590 18500

Barilla. The Italian Food Company. Since 1877.
www.barillagroup.com


Tack för svaret. Vad bra att ni använder den typen av olja. Jag tror att ni skulle tjäna på att skriva det på era förpackningar. Står man och väljer mellan två sorter och bara den ena är märkt så tar man ju hellre den.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar