söndag 2 oktober 2011

Vispgrädde med E 407/karragenan

Först måste jag återigen be om ursäkt för uppehållet i bloggen. Jag har varit på resande fot och hade planerat att blogga under tiden, men hotellet hade inget internet, åtminstone inte som jag kunde komma åt. Men nu är jag tillbaka och här kommer ett nytt inlägg i min matblogg.

Eftersom jag gillar såser, gratänger, stuvningar, smörgåstårta och annat så använder jag ofta grädde och då alltid vispgrädde. I mitt "tidigare liv" så förekom en och annan lågfettgrädde i min matlagning, men jag har tack och lov blivit äldre och visare och jag är visserligen av åsikten att man ska ha viss respekt mot fett, men med förnuft. Att använda riktiga livsmedel är mitt motto när det gäller matlagning och vill man dra ner på fetthalten så späder man istället för att använda E-nummerlivsmedel.

Alltså, det jag skulle berätta om var att jag idag när vi var och handlade skulle köpa grädde, men den jag brukar köpa var slut. Det fanns dock två sorter 36-procentig grädde och det är helt okej tänkte jag. Men, jag ville ändå läsa och kolla innehållet innan jag köpte grädden. Båda sorterna hade karragenan tillsatt. Att det är ett E-nummer som heter E 407 hade man hoppat över att informera om och som jag nämnt några gånger förr så ser man att livsmedelstillverkare gör så då och då. Det ser väl bättre ut med ett konstigt namn än ett E-nummer tycker man.

Jag valde att inte köpa grädden trots att jag hade glömt vad den här tillsatsen var för något och det av den enkla anledning att bra grädde inte behöver någon tillsats. Men när jag hade kommit hem så kollade jag och den har i djurförsök visat sig vara cancerframkallande. När det gäller människor så vet jag inte hur det ligger till, fast varför ens använda tillsatsen när man inte vet??? Jag får köpa grädde en annan dag och jag hinner ändå inte laga mat i morgon och på tisdag. Ingen fara på taket alltså, men irriterande att stora framstående företag slänger i detta stabiliseringsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar