söndag 16 oktober 2011

Citrusfibrer

Igår skrev jag om tillsatsen "citrusfibrer" och har försökt hitta mer om den på nätet. Det jag har förstått från det lilla jag har hittat är att den används som utfyllnad och för konsistensens skull, bland annat i charkvaror och på så vis behövs mindre mängd kött. Kanske är fallet detsamma här då det var kyckling i tortellinin. Jag har i alla fall mejlat tillverkaren och så här skrev jag:

Hej, Jag köpte er tortellini med kyckling och vitlök igår och såg att den innehåller citrusfibrer jag undrar varför. Sedan var det ströbröd i. Finns det några E-nummer i det?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Huruvida jag får ett ärligt svar eller inte återstår att se, för vem vill erkänna att man fyller ut ett livsmedel för att slippa ha mer mängd av den råvara som konsumenten egentligen är ute efter? Men som alla andra gånger som jag har mejlat ett företag och frågat något, så väntar jag med att döma innan jag har fått svaret. Vidare så ser ni att jag även frågade om ströbrödet, jag har nämligen erfarenheten att färdigt sådant kan innehålla tillsatser. Det jag använder för privat bruk gör jag alltid själv då det ofta blir en brödskalk över som man malas ner. Smakar dessutom bättre och får en trevligare konsistens samt att det är bättre för plånboken. Bara vinster alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar