torsdag 13 oktober 2011

Gräddsvar

I en av mina senste bloggar skrev jag om grädde och karragenan. Så här ser svaret ut:

Hej Katharina!

Tack för ditt mejl.

E407, Karragenan framställs ur en särskild art av rödalg. Den används till grädde med fetthalt under 40% och produkter med längre hållbarhet. Om du inte vill ha karragenan i din vispgrädde kan du använda XXX Ko Vispgrädde som endast består av högpastöriserad vispgrädde men som har en kortare hållbarhet.

Du är alltid välkommen att höra av dig när du har andra frågor eller funderingar kring XXX och våra produkter. Vi hjälper gärna till!

Besök också vår hemsida på www.XXX.se och passa på att träffa Rosa, vår webbassistent som svarar på fler frågor.

Med vänlig hälsning
XX Forum



Jag har för mig att även 38-procentig grädde är tillsatsfri, men det måste jag kolla. Det har kanske med tillverkare att göra, för karragenan-grädden hade bara 36 % fett och det är en liten skillnad trots allt och just den här producenten har nog inte 38-procentig grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar