fredag 7 oktober 2011

Tempuramix

Du som har följt min matblogg vet att jag föredrar hemlagat, men ibland är man lat alternativt att det som finns färdigt är så enkelt och bra så att man köper det ändå. En sak som jag tycker är enkelt att använda är tempuramix och jag känner mig ursäktad då det är ytterst sällan som jag gör tempura. Trots det så vill jag naturligtvis att det ska vara så bra innehåll som möjligt, men det är klart, ett pulver som vispas ihop och vips är färdigt att användas med både god smak och bra konsistens, det kan ge en misstankar.

Nyligen köpte jag sådant här pulver och jag tror inte att jag har provat just den här sorten tidigare, då de få gånger jag har inhandlat frityrmix tidigare har det varit i asiatiska affärer. Så här ser i alla fall innehållsförteckningen ut:

majsstärkelse
vetemjöl
rismjöl
bakpulver (E 450, E 500, E 341)
salt
förtj.medel (E 415)
smakförst. (E 621)
kryddor (vitlök, peppar)

Ja vad ska man säga? Det var en del det där. Vi ska gå igenom tillsatserna och se vad det är för något. E 450 "Framställs syntetiskt ur fosforsyra" kan man läsa på Äkta vara. Det står dock inget om hälsorisk. Nästa bakpulver tillsats, E 500 framställs både syntetiskt och naturligt, vilket som gäller här står inte. Sedan är det då E 341 och det är salt av fosforsyra.

E 415 är samma som xantangummi och det är en typ av socker vilket ger en tjock konsistens. Det lär inte vara något hälsoproblem att äta tillsatsen då det inte är några stora mängder vi får i oss.

Till sist har vi då E 621, vilket även heter mononatriumglutamat och här skulle jag vara mer försiktig. Jag har skrivit om tillsatsen vid ett fåtal tillfällen tidigare och som med många andra tillsatser så ska man givetvis få i sig en viss mängd för att reagera om man är känslig, men den här tillsatsen kan då ge flera symptom som illamående, halsbränna, yrsel med mera och jag tycker att man ska undvika den helt. Man vet ju inte i förväg om man är känslig eller inte, men oavsett det så anser jag det oetiskt att ha tillsatsen och för sådant här ska man helt enkelt inte betala därför. Nästa gång får jag se till att vara mer uppmärksam när jag handlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar