lördag 8 oktober 2011

Karragenangrädden

Kanske någon minns att jag skrev om vispgrädde i söndags och att den 36-procentiga innehöll karragenan, vilket är ett stabiliseringsmedel som framställs ur rödalger. Anledningen är givetvis att det behövs något annat än fett när mängden reduceras. Förutom att man tar bort och sätter till något annat så blir ju produkten onödigt processad och personligen så föredrar jag rena råvaror, men där väljer man så klart som man själv vill. Jag har ingen kunskap om processen i det här fallet, men i vissa varor så påverkar proceduren både smak och nyttighet.

Fast det känns märkligt att man ska behöva tillsätta karragenan när produkten fortfarande är så fet, men det kanske behövs. Däremot verkar det ytterst märkligt att välja en tillsatsgrädde för att spara fyra procent fett. Jag har äntligen fått iväg ett mejl till företaget och så här ser brevet ut som jag skickade till gräddproducenten:

Hej, som konsument handlar jag era varor mer eller mindre dagligen. I helgen skulle jag köpa vispgrädde, vilken var slut och den enda sorten fetare grädde som fanns var er 36-procentiga, men den innehöll karragenan, så det blev inget köp för min del. Jag vill helst ha produkter som är så lite processade som möjligt och jag vill att de ska vara tillsatsfria.

Varför tillsätter man karragenan i 36-procentig grädde? Påverkar den lilla mängden fett gräddens konsistens så mycket? Och om så är fallet, varför gör man den alls? Späder man såser, gratänger mm lite mer så blir det ju inget mer fett i maten hur som helst. Nu måste man få välja själv om man föredrar tillsatser eller fett, men jag ställer ändå frågan av nyfikenhet när jag ändå mejlar er.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar