lördag 22 oktober 2011

Vad säger Lantmännen och vad är det i smördegskrustaderna?

Lantmännen har du säkerligen hört talas om många gånger, men vilka är de egentligen, dessa "män"? Tittar man på deras sajt så skriver de så här: "Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, maskin, energi och lantbruk. Koncernen ägs av 36 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksam i 18 länder och omsätter 36 miljarder kronor". Det är alltså ingen liten organisation och här finns både kraft, makt och pengar, det är ett som är säkert. Så kommer man då här som enskild konsument och vill påverka. Det är inte så lätt alla gånger då man har med jättar att göra i så många fall. Men jag är ändå positiv, för Lantmännen vill ha bra mat och miljö och allt annat som är både viktigt och modernt.

Jag blev trots detta lite tveksam till om man kör hela vägen så att säga, för man rekommenderar ju ett antal producenter (som alltså ingår i koncernen) och dess produkter och utan att nämna några namn – något som jag för övrigt aldrig gör såvida det inte är något positivt – så hamnade jag på en produkt som heter "smördegskrustader" och tillverkaren av dem skriver att de aldrig kompromissar med kvalitén. Lysande säger jag som är van att så sker väldigt ofta! Trots detta så kan man inte hitta vad de innehåller och stämmer det man säger så har jag svårt att se något annat innehåll i krustaderna än smör och själv skulle jag skriva det då alla andra har annat fett i sina smördegar.

Jag ska kolla vad ingredienserna är och sedan återkomma, för det här ska bli spännande. Jag hoppas verkligen att de håller vad de lovar och ibland blir man positivt överraskad och sådant är alltid lika härligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar