onsdag 5 oktober 2011

Tillsatser som inte är E-nummertillsatser

Igår fick jag ett mejl av en arbetskamrat med bild på en pestoburk och information om att den innehöll potatis. Potatis i pesto!!! Det finns tydligen inga gränser för kreativiteten när det gäller hur man ska dryga ut sina produkter för att lura oss konsumenter på pengar. För att det handlar om pengar i det här sammanhanget är det ju ingen tvekan om. Blir man inte irriterad på sådant här? Själv har jag inte sett "potatispesto" i någon hylla än så länge, men ramlar jag på det så kommer jag självklart inte att köpa det. Precis som jag inte köper färdig guacamole som jag har sett innehåller ärter. I alla fall den sorten som jag såg i hyllan. Fast förresten så kan man nog inte köpa sådant på burk oavsett vad det innehåller mer än avokado...

Hur som helst: potatis (eller ärter) är ju inga farliga tillsatser eller något som sorterar under hälsovådliga E-nummer, men jag kunde ändå inte låta bli att göra det här inlägget, för det illustrerar så väl hur vi konsumenter kan bli lurade och hur viktigt det är att hela tiden läsa innehållsförteckningarna på det vi köper. Trist kan tyckas, men vill man inte betala för annat än vad som ska vara i livsmedlet så har man inget val än att vara en medveten konsument.

Har du som läser bloggen själv sett något annat i den här stilen? Mejla gärna och berätta så skriver jag om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar