lördag 15 oktober 2011

Färsk tortellini med kyckling och vitlök

Eller som den egentligen heter: Pollo e aglio. Det här var vad sonen ville ha när vi var och handlade förut. Färsk pasta är aldrig fel och med en god sås till så är det himla gott måste jag säga. Dock ska maken och jag äta annat, men har man tur så blir det lite över till lunchlådan, vilket man i och för sig inte kan vara allt för säker på när det gäller en tonåring. I alla fall, vad innehåller då denna förpackning med sin tjusiga etikett i tilltalande färger?

Innehållsförteckning:

durumvetemjöl (30 %)
vatten
kycklingkött (15 %)
vetemjöl
ricottaost
ströbröd
ägg
potatisflingor
naturliga aromer
salt (1,1 %)
kryddor (med bl a persilja)
citrusfibrer
vitlök (0,2 %)

Det där tycker jag ser riktigt bra ut, men innan jag berättar vem tillverkaren är så ska jag skriva till dem och förhöra mig om ströbrödet. Det är säkert helt okej, men bara för säkerhets skull. Sedan är jag nyfiken på varför man har citrusfibrer i. Det är en ingrediens som jag aldrig tidigare har stött på. När jag ändå skriver om den här nya ingrediensen så måste jag säga att jag har upptäckt att man stöter på en hel del som man inte trodde användes i mat när man har börjat lusläsa innehållsförteckningarna. Återigen fascineras jag över kreativiteten i att hitta på ingredienser. Om man har citrusjuice eller citrusskal så fattar jag så klart vitsen med det, men fibrerna bara? Jag gissar att det har med konsistens att göra, men vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar