onsdag 19 oktober 2011

Italiensk tortellini ost

Visst låter det gott? Och det var det också. Men innehållet var inte så bra som jag hade hoppats på. Jag skrev nyligen om kycklingtortellini och nu köpte jag osttortellini och tänkte att det skulle vara bättre då man slipper en massa konstigt nedmalet kött i pastan, men inte blev det så bra som jag hade trott. Innehållsförteckningen är den längsta som jag har sett på ett livsmedel, vilket naturligtvis inte är detsamma som att det är dåligt, men man ska alltid dra öronen åt sig om det är för många ingredienser och även om de flesta ser bra ut så känns det sådär måste jag säga. Jag ska se om jag kan hitta innehållsförteckningen på nätet, för det är helt enkelt för mycket att sitta och skriva själv.

Efter en del sökande på nätet så hittade jag äntligen tortellinin och kan alltså kopiera in det här:

Pasta 67% (vetemjöl, durumvetemjöl, ägg 20%), fyllning 33% (ricotta 41% (vassle (av mölk), salt, mjölk, grädde, surhetsreglerande medel (citronsyra, mjölksyra)), ströbröd (vetemjöl, vatten, jäst, salt), vatten, potatisflingor (potatis, emulgeringsmedel (E471)), vasslepulver (av mjölk), salt, gorgonzola 2% (mjölk, salt, löpe), edamost 1.4% (mjölk, salt, löpe), mascarpone 1% (mjölk, grädde, mjölkprotein, surhetsreglerande medel (citronsyra)), bambufiber, vegetabiliskt fett, grana padano 0.7% (mjölk, salt, löpe, konserveringsmedel (E1105)), aromer, mjölkprotein, surhetsreglerande medel (citronsyra)).

Ja ni ser själva, det är en del plus lite E-nummer och lite utfyllnadsråvaror. Det är som alltid upp till var och en om man vill köpa en vara, men för min del blir det nog någon annan sort nästa gång även om det mesta är helt okej.

E 471 kan vara både vegetabiliskt och animaliskt men det är inget som jag har hittat något problem med. Däremot så föredrar jag personligen naturliga ingredienser, vilket det här inte är enligt min mening. E 1105 är ett enzym som kommer från ägg och alltså naturligt och ägg finns ju redan från början i pasta, vilket gör att den som inte tål ägg redan har uteslutit livsmedlet.

Sedan har vi bambufibrer; vad är det för ingrediens i tortellini?

Aromer finns också och kan vara både naturliga och konstgjorda, vilket som är fallet här framgår inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar