måndag 31 oktober 2011

Julskinkesvar

Svaren börjar komma redan och så här lyder det första:

Hej Katharina och tack för ditt mail.

Grisen som blir XXX julskinka har haft ett Kravmärkt liv. Den har fått ekologiskt foder har fått gå ute och beta och böka i jorden. Trots det är själva skinkan inte Kravmärkt.

Det beror på att vi tillsätter nitrit till skinkan, vilket inte godkänns av Krav. Vi tillsätter nitrit för livsmedelssäkerhetens skull. I skinka kan det växa en bakterie som, även om det är ovanligt, kan orsaka allvarlig förgiftning. Nitrit stoppar tillväxten av bakterien.

Med vänliga hälsningar
XXX


Jag mejlade och tackade förstås, men skickade även med ett påstående om att jag tolkar svaret som att deras skinka kommer från grisar som kastrerats med bedövning. Vi får se vad de säger, för det känns ändå som att man medvetet undviker frågan. Fult i så fall, men därför mejlar jag igen. Förhoppningsvis så är det jag som drar iväg i mina funderingar och har fel, men det visar sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar