tisdag 1 november 2011

Snabbt svar igen angående julskinka

Jag berättade i mitt blogginlägg igår att jag hade skrivit till XXX igen angående julskinka då svaret inte var helt tydligt. Så här skrev jag:

Hej och tack för snabbt svar! Jag tolkar nedanstående som att era grisar inte kastreras utan bedövning, är det rätt? Om det är så, så är skinkan ett självklart val för min del trots nitritet (även om jag är av åsikten att den kan undvaras vid god hygien).

Hälsningar Katharina Wallenborg



Och så här svarade de idag:

Hej
Om kRAV inte godkänner kastrering utan bedövning så är det så.
Botulism som är det man undviker med att tillsätta nitrit överlever t o m kokning så tyvärr gäller det inte bara på hygienfaktorer för att undvika den bakterien.
VÄnligen
Kudnkontakt

Med vänliga hälsningar

XXX Kundkontakt


Med tanke på svaret, så är man uppenbarligen inte helt nöjd med att diskutera djurens väl och ve, vilket är mycket sorgligt. Återigen undviker man att vara rak. Det är så konstigt, för det är ju oss konsumenter de lever av och om vi väljer andra producenter så kostar det för dem. Trots det så svarar man alltså så här. Vi får se vad de andra har att säga, för jag har mejlat många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar