måndag 14 november 2011

Snart advent och pepparkakor

Det finns en hel det som vi äter som är bundet till olika säsonger eller högtider och även om vi äter pepparkakor året om, så har dessa goda kakor högsäsong under julen och vi börjar redan vid första advent och äter dem gärna i flera veckor och ofta till den värmande glöggen. Även om de flesta tyvärr inte är så medvetna eller intresserade av vad de stoppar i sig så är vi tillräckligt många som är det för att handeln och producenterna i många fall ska försöka sälja sina produkter tillsammans med något märke som ger ett positivt intryck. Ett sådant märke, eller med andra ord, en sådan märkning, är KRAV. Det betyder framför allt att det är ekologiskt, men även att man månar om djuren. Fast tyvärr inte så mycket så att man har tagit avstånd från kastrering utan bedövning hos grisar. Man vill även minska E-numren och säger så här på sin sajt:

”KRAV-mat är ärligare mat - utan onödiga tillsatser som syntetiska aromämnen, smakförstärkare eller färgämnen.”

Låter bra och jag hoppas verkligen att det stämmer, men det finns enligt de innehållsförteckningar som jag har läst på pepparkakor ingen koppling av färre eller inga E-nummer och KRAV-märkning jämfört med andra icke KRAV-märkta kakor. Faktum är att de enda pepparkakor som jag har hittat utan tillsatser är icke-KRAV-pepparkakor. Tyvärr får jag säga! Men så är det. Nu kostar det att få certifieringen, så det behöver inte vara sämre pepparkakor bara för att märkningen inte finns. Däremot så tror jag att KRAV har lite att jobba med när det gäller tillsatser.

Att jag skriver om de här nu beror så klart på årstiden och att vi står inför julen och om mindre än två veckor är det första advent och då är det säkert många som äter de första pepparkakorna för säsongen. Läs innehållsförteckningen på det du köper och välj rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar