lördag 5 november 2011

Etisk julskinka

Häromdagen så la jag ut ett mejlsvar om julskinka och tog bort avsändaren då det inte verkade som att deras skinka kom från grisar som kastrerats under bedövning och att den inte var tillsatsfri. Nu har jag fått ytterligare ett svar som lyder så här:

Hej
Jag var otydlig, lagen träder ikraft 1 januari 2012 men de svenska bönderna har redan startat upp. Detta innebär att de julskinkor från XXX du köper denna jul är från grisar som är kastrerade med bedövning/smärtlindrande preparat.

Med vänliga hälsningar
Mona Engblom Krömer
___________________________
Matforum
XXX AB


Det är ju toppenbra, men tyvärr är inte skinkan tillsatsfri. Hur som helst så är det ett bra val för grisarnas skull. Men, jag skriver inte varifrån den är och det är verkligen trist att inte båda önskemålen var uppfyllda. Fast jag har i alla fall hittat två sorter hittills. Kika i tidigare blogginlägg så ser du vilka som har tillsatsfri skinka från grisar kastrerade under bedövning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar