torsdag 24 november 2011

Renare julmat i år?

Tänk att det bara är en månad kvar till julafton! Då blir det julbord med alla möjliga godsaker. Jag undrar om det har hänt något sedan förra året och det jag tänker på är givetvis om det blir lättare i år att hitta bra och god julmat utan tillsatser. Förmodligen inte, säger jag lite pessimistiskt, men jag har blivit positivt överraskad förr och tänk bara på julskinkorna som jag skrev om för någon vecka sedan. Vem vet, kanske kan man alltså hitta till exempel inlagd sill utan tillsatser den här julen?

Samma sak när det gäller rödbetssallad, även om jag har slutat köpa sådan och numera alltid gör den själv. Det rekommenderar jag verkligen, för det är som natt och dag. Men skulle man känna sig bekväm så ska man kunna köpa en bra sallad tycker jag, så jag ska kolla vilket utbud som finns även där.

Vad mer vill man ha? Ja jag vill alltid ha bruna bönor och det är jag inte så bra på att göra själv, så det köper jag alltid färdigt och därför så får jag vackert äta det som säljs, men jag tänker leta efter bra alternativ så klart. Gravad lax vill man också ha och där har jag bara hittat rena livsmedel än så länge så det kan vi lämna därhän tror jag faktiskt. Senap tycker många är gott till skinkan och jag är ingen stor senapskonsument så jag har inte stenkoll, men de få sorter som jag har tittat på har faktiskt varierat innehållsmässigt.

Om vi lämnar maten och går över på godsakerna så är det ganska dystert, då det är ytterst sällan som man hittar choklad eller tryffel som är ren. Övrigt godis brukar det vara samma sak med och ofta ännu värre. Det är trist tycker jag, för sötsaker måste man också kunna unna sig utan att få i sig emulgeringsmedel, sojalecitin och annat. Visst, det är inte nyttigt utan E-nummer heller, men jag tycker ändå att det ska finnas bra kvalité av sådant också. Det kommer att bli ett litet detektivarbete det här med julmat och julgotter, men roligt också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar