söndag 20 november 2011

Dajmbiskvi

En sådan fick jag när jag flög i höstas och jag kan tala om att den var väldigt god. Men att en kaka skulle vara ren från tillsatser finner jag högst osannolikt och med tanke på vem som har tillverkat den så är jag mer eller mindre säker på att den har allsköns tillsatser i sig. När jag fick den så tänkte jag direkt på min blogg och nu äntligen har jag tagit mig för att skriva om den.

Så här ser innehållet i det lilla bakverket ut:

socker
mandel
vegetabiliskt fett
glukossirap
skummjölkspulver
kakao
smör
äggvitepulver
kakaosmör
vegetabilisk olja
kakaomassa
vasslepulver (mjölk)
kondenserad skummjölk
emulgeringsmedel: sojalecitin och E 471
salt
förtjockningsmedel: guarkärnmjöl
maltodextrin
aromämnen: vanillin och vanilj
vatten

Ja det var en del ytterligare än det jag själv har haft i när jag har gjort biskvier. E 471 är för övrigt mono- och diglycerider av fettsyror och det är ett emulgeringsmedel. Det används för att få olika beståndsdelar att blanda sig med varandra och ge en bra konsistens. Man har alltså haft en rackarns tur här hemma när man har bakat olika saker och det har blivit som man har önskat! För som tillverkaren av den lilla godsaken säger om emulgeringsmedel: "Emuleringsmedel är nödvändigt för att en fettfas och en vattenfas ska kunna blandas". Vidare menar man att "Om emulgeringsmedlet tas bort i en sammansatt produkt kommer fettet och vattnet att separeras i förpackningen och produkten skulle bli oaptitlig". Jag är ingen kemist, men nog måste det gå att baka utan denna tillsats? Även sojalecitin används och det är också ett emulgeringsmedel. Varför det behövs två sorter vet jag inte.

Maltodextrin är rena kolhydrater och tas snabbt upp av kroppen. Det här är en riktig blodsockerförhöjarkaka med andra ord. När det gäller guarkärnmjölet, alltså förtjockningsmedlet så förstår jag faktiskt inte varför det ska behöva has i. Onödigt och onyttigt!

Den där kakan kan de behålla för sig själva fortsättningsvis, sedan må den vara väldigt god, men inte så god så att jag skulle gå och köpa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar