söndag 6 november 2011

Funderingar om tillsatser

Koperiat från Livsmedelsverket: "Tillsatser har olika teknologisk funktion och används i livsmedel för att t ex öka hållbarheten (konserverings- och antioxidationsmedel), påverka konsistensen (emulgerings-, stabiliserings-, förtjocknings- och klumpförebyggande medel) eller påverka färg och smak (färgämnen, smakförstärkare och sötningsmedel)."

Vem tycker inte att det är bra att maten håller länge? Det är toppen så klart. Men vill vi äta tillsatser framställda syntetiskt i laboratorier bara för att kunna ha brödet färskt i en mindre evighet eller vad det nu är som vi anser oss behöva ha denna otroligt långa hållbarhet på. För övrigt så undrar jag om det inte ibland går av gammal vana det där med konservering. Tänk på de svavlade aprikoserna som jag skrev om, de osvavlade (okonserverade) höll nästan lika länge de. Fast då kunde man i och för sig hänvisa till färgen.

Men där kommer nästa sak in i diskussionen: är vi verkligen så angelägna om att det vi äter ska ha vissa färger om vi verkligen får veta varför det har det? Jag tror inte det. Nu tycker jag att de mörka fikonen är mer tilltalande än de skrikoranga. Jag äter dessutom gärna gråare lax, skinka och så vidare om jag vet att det är naturliga färger som det handlar om.

Konsistens nämns också i Livsmedelsverkets text. Jag kan köpa det till viss del. Ingen vill ha mat med taskig konsistens, det förstör hela smakupplevelsen. Men stämmer det verkligen att man måste tillsätta emulgeringsmedel eller vad det nu är som ska förbättra konsistensen i alla lägen som man gör det? Då skulle vi för övrigt inte kunna laga mat hemma längre. För fem har konsistensgivare från EU:s E-nummerlista i köket? Återigen: ekonomin och enkelheten är det som tillåts styra.

Sedan så måste jag ju kommentera det här med smakämnen. Tyvärr är det ofta så att det vi äter är så sönderprocessat så smakämnen är nödvändiga för att vi ska få den upplevelse vi förväntar oss. Nästa tyvärr är att det ofta rör sig om smaker som inte är naturliga. För mig är det ett under att dessa smakförstärkare har blivit godkända över huvud taget. Är det så illa så syntetiska smakämnen måste till så är det inte ett livsmedel som ska ätas alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar