söndag 9 oktober 2011

Lättrökta sardiner i finaste tomatsås

Det låter väl inte så tokigt? Idag har vi ätit toast med sardiner och det var riktigt gott. De enda sardinerna som jag såg i affären när vi handlade var dessa i tomatsås och det passade riktigt bra i toast kan jag berätta. En gång tidigare har jag skrivit om sardiner i min blogg, men då var det en annan sort och jag vill så klart kika på flera alternativ av olika saker. Att det ändå har dröjt så länge och bara blivit två gånger beror helt enkelt på att vi inte äter sardiner oftare. Eftersom jag nu skulle prova ett nytt recept (har en kokbok med smårätter) så brydde jag mig inte om att läsa innehållsförteckningen innan. Jag förstår om det låter lite märkligt, men jag tänkte att jag tar risken. Inte risken att bli sjuk eller så, men att det finns något i som kanske är mindre nyttigt eller som jag inte har lust att betala för eftersom jag var så sugen på att prova receptet. Nu ska jag i alla fall läsa och se vad som fanns i burken.

Innehållsförteckning:
lättrökta sardiner beredda av skarpsill (70 %)
vatten
tomatpuré
rapsolja
salt

Men det är ju fantastiskt! De har hållit sig från att stoppa i ett endaste E-nummer. De här sardinerna kommer jag att köpa igen; både nyttiga och goda. Tillverkaren heter Kung Gustaf och jag kan berätta att innehållet står sig fram till bäst före-datum som är 16 juni -14. Det går alltså att konservera utan konserveringsmedel och sardinerna förvaras för övrigt i rumstemperatur i butiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar