måndag 24 januari 2011

Pesto

Pesto har jag inte skrivit om tidigare, men det är en populär ingrediens så det är väl på tiden. Det finns ett antal sorter och nu har jag fått en sort som jag inte tidigare har provat själv, så smaken tänker jag inte uttala mig om eftersom jag inte har hunnit smaka på innehållet. Däremot så är jag så klart nyfiken på vad det finns bland ingredienserna och det är alltid lika spännande (eller vad man nu ska säga) att ta reda på det. Så här ser innehållet ut i den här peston:

basilika (49 %)
extra jungfru olivolja (45 %) (Här ska det förmodligen stå "jungfruolivolja")
parmesanost
raggianoost
pecorinoost
pinjenötter
vitlök
salt

Ja det där såg väl bra ut? Är smaken lika god som innehållet är bra så kan man bara konstatera att det här är ett bra val av pesto. Nu vet jag ju inte hur det brukar se ut så pesto kanske alltid är tillsatsfri, vilket vore trevligt. Men det får jag ta reda på och återkomma om. Just det ja, jag höll alldeles på att glömma bort vem tillverkaren är. Crespi heter företaget och produkten kommer från Italien. Importör är Werners gourmetservice i Skara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar