onsdag 19 januari 2011

Parmaskinka från Fiorucci

Idag hittade jag av en slump en ny sorts skinka utan tillsatser och det var en lufttorkad parmaskinka från Fiorucci. Den är mycket tunnt skivad och när det gäller den här typen av skinka så behövs det inga tjocka skivor, för det är så mycket smak på den ändå. Dessutom är ju konsistensen seg och man ska ju kunna äta den utan allt för mycket krångel.

För att vara parmaskinka så var priset fantastiskt bra och innehållet lika trevligt det:

skinka av gris
salt

Föredömligt med andra ord! Nu vet ju ni som läser min blogg att jag egentligen har slutat köpa skinka och det på grund av den hemska kastreringen som sker. Men det är inte alla länder som gör på det viset och som man i Sverige gör, alltså kastrerar utan bedövning. Det görs i princip alltid och är helt förkastligt anser jag. På förpackningen finns ett svensk telefonnummer, så jag ska ringa och fråga hur det är med Fioruccis skinka.

Jag vill även passa på att uppdatera er om smörgåsskinka och tillsatser. Det finns nämligen många som gärna skulle vilja kalla sin skinka för parmaskinka, men kom ihåg att det här namnet är skyddat och det får inte finnas någon annan ingrediens i än skinka och salt, så är skinkan från annat håll än Parma, läs och se vad det står i innehållsförteckningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar