torsdag 6 januari 2011

Kokosmjölk

Har du läst min blogg ett tag så vet du att kokosmjölk har varit uppe till diskussion några gånger. Jag är definitivt inte någon storkonsument, men tycker att det är väldigt gott i vissa asiatiska rätter och köper det då och då. Igår var senast jag handlade kokosmjölk och jag läste på varenda förpackning, vilket inte var helt lätt kan jag säga med minimala bokstäver i färger som skulle smälta in i bakgrunden så bra som möjligt!

Efter en stund hade jag dock lycktas tyda tillräckligt för att förstå att det endast fanns en av säkert 10 sorter, som var okej. Jag såg sedan att det satt en liten skylt framför också som talade om detta. Men innan jag upptäckte den och efter att ha läst på alla burkar så såg jag att det är inte bara skillnad i tillsatser, utan även i mängd kokosmjölk. Den varierar mellan 60 - 80 % och sedan är det alltså vatten i.

När det gäller innehåll, till exempel mängden kokosmjölk så är inte det något som tydligt framgår på förpackningen och det får du alltså ta reda på genom att läsa innehållsförteckningen. Gör man inte det så blir literpriset helt missvisande då man jämför de olika sorterna och tror att man betalar för samma sak. Märkligt förresten att inte de "bra" sorterna är bättre på att framhålla det här och funderar man vidare så kan man ju undra varför butikerna tar in 60-procentig kokosmjölk. Dåligt! Nästan hälften är trots allt vatten.

2 kommentarer:

  1. vilken var den bästa kokosmjölken då?

    SvaraRadera
  2. Hej och ursäkta mitt mycket sena svar. Det var Santa Marias Extra creamy coconut milk. Det kunde jag ju ha skrivit i inlägget. Vet inte varför jag inte tänkte på det.

    Hälsningar Katharina Wallenborg

    SvaraRadera