tisdag 25 januari 2011

Handgjorda praliner

Visst låter det härligt? Handgjorda praliner. De här pralinerna har jag ätit tidigare, men med andra smaker. Det känns extra roligt när det man äter är handgjort och det borde betyda att innehållet är bättre än i fabriksgjort godis. Tidigare har jag inte läst innehållsförteckningen på de här pralinerna och det är inte så väldigt ofta jag äter dem ska väl tilläggas. Men nu ska jag ta reda på om de är lika bra som de ger intryck av att vara.

Så här ser innehållet i dem ut:

mörk choklad 56 - 70% (kakaomassa, kakaosmör, soja lecitin (ska säkert vara sojalecitin, för jag tror inte att de har soja i godiset), naturlig vanilj)
grädde
vit choklad (socker, kakaosmör, mjölkpulver, soja lecitin (sojalecitin med största sannolikhet), naturlig vanilj)
glykos
socker
mjölk
smör
finsprit
kakaosmör
apelsinolja
vaniljextrakt
pepparkakskrydda
saffranspasta
vaniljvodka
apelsinlikör

Så trist att de har sojalecitin i när det kunde vara så bra. Det här godiset säljs inte direkt till lösviktsgodispris och jag anser verkligen att det borde ha ett föredömligt innehåll. För mig är valet framöver enkelt: inga fler sådana har praliner såvida inte innehållet ändras. Tar man dyrt betalt så ska man som kund kunna ställa höga krav också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar