tisdag 11 januari 2011

Innehåll i vit choklad

Den 18 december skrev jag om vit choklad som jag hade köpt för att göra godis. Den innehöll bland annat sojalecitin, vilket många vill undvika. Jag skickade ett mejl för att lyssna med tillverkaren och höra vad de ansåg om innehållet. Svaret är väl inte enbart negativt, men visst önskar man att ambitionen var större än så här när det gäller att få bort det.

När det gäller emulgeringsmedel så kom jag på senare att det handlade om att det var olika språk, men här kommer alltså ett förtydligande angåend det. Och så här ser svaret ut:

Hej Katharina

Tack för ditt mail

Att det står både och har med att det står både på danska och svenska så att det är bara emulgeringsmedel(emulgator är ett danskt ord). Vi håller ögonen på detta med sojalecitin men det är svårt att hitta ett bra alternativ. Då de flesta inom chokladtillverkning använder detta.


Jag hoppas att detta besvarar din fråga. Annars är du välkommen igen.


Med vänlig hälsning
Susanne

Konsumentkontakt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar