lördag 4 december 2010

Surdegsbröd

Först vill jag börja med att be om ursäkt för mitt långa uppehåll i bloggandet; ser att jag inte har skrivit på sex dagar och så lång tid ska det givetvis inte ta mellan inläggen, men nu råkade det bli så tyvärr.

Men vidare till vad jag egentligen ska skriva om och det är ju mat givetvis. Igår ramlade jag på ett stenungsbakat surdegsbröd som jag inte hade sett tidigare och även om färdigbakat bröd på en stormarknad inte går att jämföra med hembakt, så måste jag säga att det här var en positiv överraskning. Brödet innehåller bara:

vetemjöl special
salt
vetesur
maltsirap

Brödet är ett levainbröd och det är en fransk typ av surdeg som ingår i det här och resultatet blir som sagt väldigt bra. Jag hittar ingen tillverkare och det kanske är så att affären själva bakar brödet, men jag har mejlat och frågat och återkommer så snart jag har något mer att berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar