söndag 19 december 2010

Julknäckebröd

Ett jättegott julknäckebröd, men med en tillsats som jag helst klarat mig utan. Den kommer ofta från gris och just nu undviker jag ju sådant kött på grund av kastreringen, så det blir två anledningar till att inte köpa knäckebrödet igen. Men så här ser innehållsförteckningen ut i sin helhet:

vetemjöl
fullkornsvetemjöl
jäst
socker
vegetabiliskt fett
vatten
kryddor (fänkål, anis, kummin, koriander)
salt
emulgeringsmedel E 472e

Det enda som jag har åsikter om är E 472e eller mono- och diglyceriders mono- ochdiacetylvinsyraestrar som det också heter. Vem som nu kommer ihåg hela detta långa namn. Det är alltså en av EU godkänd tillsats och jag hittar inget farligt i det, men jag sätter inte ut namnet på tillverkaren eftersom jag vill undvika även den här typen av tillsatser då jag tycker att bröd och annat ska vara naturligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar