fredag 31 december 2010

Kamutknäcke

Det finns en hel del sorters knäckebröd att köpa och jag brukar gilla alla sorter som jag provar. Hårt bröd verkar dessutom vara ett bra val om man vill slippa onödiga E-nummer även om julknäckebrödet inte var utan tillsats. Häromdagen när jag var och handlade så köpte jag en helt ny sorts bröd. Ja inte ny enbart för mig alltså utan det står NYHET! med versaler och utropstecken på packetet. Det är bröd från Pyramid och de som jag tidigare har handlat från dem har varit bra, så jag utgår ifrån att även det här har ett bra innehåll. Så här ser det ut:

kamutmjöl
fullkornsrågmjöl
majsmjöl
vatten
salt
jäst

Det var del hela! Det är bara att än en gång konstatera: inte ens bröd behöver annat tillsatt än det som behövs för att baka, vilket alltså är naturliga ingredienser och inget mer. I det här bröder fanns däremot något som jag inte tidigare kände till och det är just den största ingrediensen: kamutmjöl. På förpackningen informeras om att det är en släkting till durumvetet och det är rikare på vitaminer och proteiner.

Kan avsluta med att berätta att bröder är vedugnsgräddat och det brukar alltid vara gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar