tisdag 7 december 2010

Digestivkex

En av våra vanligaste kexsorter måste vara digestivkex och de finns i flera varianter och vilket fabrikat man tycker är bäst är så klart en smaksak. Goda är de i alla fall. Trots att jag är så noga och läser på allt så har jag inte hunnit kolla dem, men nu ska det äntligen bli av och då delar jag naturligtvis med mig av mina nyvunna kunskaper på bloggen. Innehåller är som följer:

vetemjöl (54 %)
vegetabilisk olja (solros, palm)
fullkornsvetemjöl (16 %)
socker
invertsocker
bakpulver (natriumbikarbonat, vinsyra, äppelsyra)
salt
skummjölkspulver

"Tillverkad med en blandning av solrosolja" står det på framsidan av kartonen. Vill man inte skylta med palmoljan trots att inte solrosolja är bra för oss i för stora mängder. Kexen är heller inte kravmärkta och jag ser inget om att palmerna har odlats på ett vettigt sätt. Kartongen i sig är ju också ett problem då det räcker med den plastförpackning som finns inuti. Det är alltså dubbla förpackningar på de här kexen.

Invertsockret som är i kexen är sötare än vanligt socker och har en mer konserverande effekt. Om man sönderdelar sackaros får man en blandning av fruktos och glukos som kallas invertsocker. Det finns naturligt i honung, men det vi äter är sannolikt industriellt framställt.

Digestivkexen kommer från McVities, ett känt märke och trots att jag ogillar den där palmoljan så sätter jag alltså ut namnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar