torsdag 23 december 2010

Skärgårdssill

Ja det har jag inte bloggat om tidigare och nu till jul så köpte jag en burk. Jul utan sill går ju bara inte. Jag har inte mer hopp om den här sillen än någon annan och ärligt talat så tänker jag bortse från innehållet om det visar sig vara något i som jag inte vill äta. Det är absolut inte så att jag har slutat bry mig om innehållet i maten som jag äter, men jag hinner helt enkelt inte göra precis allt till julbordet. Gravlaxssåsen ska jag göra själv i alla fall och idag har jag gjort rödbetssallad. Det är så det får bli, vissa saker köper jag och andra gör jag själv och jag gissar att det är så hos de flesta. Få har mycket tid över. Saken är väl den att man önskar att vi som inte hinner stå vid spisen alltför många timmar kunde göra uteslutande bra val, men så ser det verkligen inte ut.

Men nu är jag nyfiken på innehållet i sillburken och så här ser det ut:

sill i bitar
rapsolja
vatten
socker
sillrom
salt
lök
ättika
crème fraichepulver
äggula
gräslök
tomater
konserveringsmedel (natriumbensoat, kaliumbensoat, mjölksyra)
förtjockningsmedel (xantangummi)
arom

Crème fraichepulver har jag aldrig kommit i kontakt med tidigare, men det verkar inte vara någon ingrediens att oroa sig över. Däremot är jag inte lika neutral till E 211, alltså natriumbensoat, vilket till och med kan ge astma. Inte undra på att de försöker dölja den ingrediensen. Nästa är kaliumbensoat, eller E 212, vilken kan ge astma även den ingrediensen. Xantangummit är framställt genom socker och här hittar jag inget ohälsosamt.

Som sagt var, jag kommer att tillfälligt ignorera innehållet och äta av sillen, men jag kommer definitivt aldrig att köpa den här sorten igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar