söndag 26 december 2010

Gorgonzolaost från Falbygdens

Kanske är all gorgonzolaost tillverkad utan tillsatser, det vet jag inte, men den som jag nu köpte och läste innehållet i var det i alla fall. Gorgonzola D.O.P. selected heter den egentligen. Sådan här typ av ost är väldigt gott att ha på pepparkakor, förutom till kex i övrigt så klart och som krydda i maten exempelvis i gratänger eller såser.

Den här osten innehåller följande:

pastöriserad komjölk
salt
löpe
mögelkultur

Osten är tillverkad i Italien för Falbygdens och jag vet att man ska försöka välja sådant som är tillverkat närmare, men ännu har jag inte kommit så långt i mitt matletande så att jag har koll även på i vilka länder allt är tillverkat. Det är fullt sjå med att välja bra utifrån innehåll. Men jag försöker välja bort kött från Brasilien till exempel. Det känns faktiskt för extremt då vi har egna kossor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar