onsdag 29 december 2010

Vad kostar hållbara matvanor?

Ja sådant kan man få veta om man går in på fhi.se, alltså Folkhälsoinstitutets hemsida. Nu är det inte främst sådant som min blogg handlar om, men jag är starkt emot slöseri med mat så jag tänker ändå skriva några rader om det. Dessutom så hänger ju bra mat och bra vanor ihop på olika sätt och det ena ger ofta det andra. Sedan så är det ju inte så tokigt om vi tänker på mer än vår egen hälsa i samband med hur och vad vi äter. Här kan jag givetvis inte säga att jag alltid är ett föredöme, men jag tror att ju mer medvetna vi är, ju bättre val gör vi och ju mindre påverkar vi både hälsa och vår jord. För egen del så tar jag hand om det mesta av maten och slänger faktiskt väldigt lite. Idag kommer till exempel resten av julskinkan att hamna i en gratäng. Vidare råkade jag köpa för mycket mjölk för några dagar sedan så till sonens glädje kokar jag risgrynsgröt.

Folkhälsoinstitutet säljer böcker och en som går att beställa handlar om hur man genom att äta bättre kan få ner sina matkostnader. I mina öron är det en myt att bra mat skulle kosta mer och jag blir lika irriterad varje gång jag hör om det och speciellt när experter är med och späder på det här. Det kan göra att de som äter dåligt och tror att det kostar mer att äta bättre lever i tron att de inte kan ändra sina vanor till det bättre. Nu menar jag absolut inte att vi som konsumenter kan skylla ifrån oss hur lättvindligt som helst om vi gör dåliga val, men det är viktigt att expertisen uttalar sig korrekt. Man kanske får lägga ner lite mer tid i köket till en början för att äta billigare och bättre, men det har inte med kostnaden som sådan att göra.

Genomsnittskonsumenten ska tydligen kunna minska sina matvanor med 22 procent och det är verkligen inte lite pengar det handlar om i slutänden om man tittar på exempelvis en årskostnad. Men det kanske inte fungerar helt och fullt i praktiken, fast en bra bit på väg till minskade kostnader, bättre hälsa och bättre miljö kan säkert de flesta av oss komma. Men det enorma utbudet av sådant som ibland är godare istället för nyttigare gör det ibland väldigt svårt. Men som sagt var, med bra intentioner så gör vi fler bra val istället för dåliga även om vi unnar oss ett och annat. Så när du handlar nästa gång, tänk på matkostnader, miljö och hälsa och gör därefter dina val.

Jag hoppas att alla har njutit av den underbara julmaten och inte ägnat sig alltför mycket åt folkhälsan trots allt nu under några dagar när det gäller att undvika julmat, choklad, glögg eller vad man nu gillar. På lördag är det nytt år och då kan man gå tillbaka till det nyttiga igen och inleda året hälsosamt. Man ska inte överdriva åt andra håller heller så klart, men den mentala hälsan får inte glömmas bort den heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar