lördag 25 december 2010

Dinkelpepparkakor från Bakeriet

Efter att ha skrivit om sill och inte varit alltför positiv, så ska jag nu återgå till pepparkakorna. Där har vi konstaterat att det finns en del som man gärna väljer bort i och för sig, men det finns bra alternativ och ett av dem är Bakeriets och de är gjorda med dinkelmjöl. Vi fick dem i julklapp igår och jag har inte hunnit smaka ännu, men jag skriver om dem ändå. Så här ser innehållet ut:

dinkelmjöl (sikt och fullkorn)
smör
socker
sirapoc
kryddor
bikarbonat

Härligt med smör i förutom att de är tillsatsfria. Ofta är det diverse konsigt processat fett i det vi äter och jag tror inte alls att det är speciellt nyttigt, snarare tror jag att det är dåligt för hälsan och jag har helt slutat köpa annat fett än smör och bregott. Men vi gör alla våra val och andra (de flesta gissar jag) väljer annorlunda och det måste man få göra. Jag äter själv sådant som jag inte borde, men matfettet är viktigt i de val jag gör, så därför är jag konsekvent där.

I presentpåsen med pepparkakor fanns också glögg och glöggkryddor och jag återkommer med lite kommentarer kring det också vid senare tillfälle.

Jag hoppas att julaftonen var bra och att de fortsatta helgdagarna också blir avkopplande och fina. Med all den här snön så är nog det allra bästa att hålla sig hemma och bara mysa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar