lördag 18 december 2010

Hvid chokolade, alltså

vit choklad, är något som jag har inhandlat till julgodisbakandet. Mitt hopp om bra innehåll är inte stort och jag ögnade som hastigast igenom innehållsförteckningen i affären och såg att allt inte var till belåtenhet. Så här ser den ut:

socker
kakaosmör
mjölkpulver
skummjölkspulver
emulgator
emulgeringsmedel: sojalecitin
arom (vanillin)

Inga E-nummer här inte, eller...? Först har vi emulgator och jag vet faktiskt inte varför det står så eftersom emulgator och emulgeringsmedel så vitt jag vet är sak samma. Men det får jag mejla och fråga om. Hur som helst är det här E 322 och det behövs för att binda ihop ingredienser som annars inte blandar sig, vilket ger en "stabil" konsistens. Man kan välja olika emulgeringsmedel och det är sorgligt att man tar en som kan orsaka hälsoproblem, för det kan E 322 tyvärr. Jag läser en del på Äkta varas sajt och så här står det där: "Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos personer som är allergiska mot ärtor, bönor (särskilt sojabönor) eller jordnötter. Kan orsaka illamående, yrsel och diarré vid hög konsumtion".

Ja, ja, det är inga mängder man äter, men det är känslan också. Man vill att det ska vara så bra och naturligt som möjligt. Men är det jul så är det och då är det svårt att avstå från godsakerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar