måndag 27 december 2010

Äkta majonnäs

Så står det på en tub som jag har köpt och de har till och med lagt till: "originalet". Minsann! Den här majonnäsen kan inte annat än att ha ett bra innehåll tycker jag. Så vad finns det i tuben då? Jo:

rapsolja
vatten
äggula (4,5 %)
senapsfrö
ättika
socker
salt
förtjockningsmedel (E 401, E 412, E 417)
konserveringsmedel (E 211)
kajennpeppar
vitpepparextrakt
vegetabilisk olja
färgämne (betakaroten)

Så, det här är alltså det som kallas äkta för vissa? "Oäkta majonnäs, icke originalet" skulle jag hellre ha sett att det stod på tuben. Varför ska det tillsättas tre olika förtjockningsmedel i något som binds samman och får konsistens av ägg och olja? Totalt obegripligt!

E 211 vet vi är dåligt, E 412 är det bekanta guarkärnmjölet, vilket i alla fall jag och många andra undviker. Visserligen är det störst risk att reagera på det om man redan har vissa allergier, men varför äta något som faktiskt inte behövs? E 417, eller taragummi som det också heter, vilket jag nyss har lärt mig då jag stött på det tidigare, verkar ofarligt, men varför har man taragummi i majonnäs?

Den här sorten kommer jag absolut inte köpa mer. Tänk om man inte vore så bekväm, utan gjorde sin egen! Men det finns alternativ och dessa har jag skrivit om tidigare på bloggen och det är Kavlis på tub. Men läs noga så du verkligen väljer den naturliga sorten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar