söndag 5 december 2010

Färdigköpta köttbullar till julbordet?

Jo, jag vet, det är några veckor kvar till julafton och det stora härliga julbordet, men det är verkligen hög tid att börja planera maten som ska finnas på det om man inte redan har gjort det. Läser en intervju med den kände kocken Leif Mannerström och blir så glad när jag ser att han säger följande: Det finns inte en chans, inte en chans, att jag skulle sätta fram de där färdiglagade friterade sakerna. Det han syftar på är de färdiglagade köttbullarna. Att jag blir glad är för att jag själv helt och fullt håller med och att få stöd i sitt tyckande från en kändiskock är ju inte fy skam. Men det som också sägs är att det är bättre att ha färre, men godare rätter än många halvdana. Och färdiga köttbullar jämfört med färdiga är så långt ifrån varandra så ibland undrar man om det ens är samma produkt.

Jag är ingen fanatiker när det gäller hemlagat och färdiggravad lax är till exempel något som inte behöver skämmas för sig, men vissa saker måste man göra själv och då instämmer jag i Mannerströms uttalande att "...det är bättre att välja några rätter och verkligen lägga ner tid och omtanke på det man väl gör". Men jag vet också hur lätt det är att man vill ha för många maträtter på julbordet. Dock har jag sent omsider lärt mig att för mycket ger bara onödig stress och det får dessutom kastas en hel del mat, vilket vi på alla sätt ska undvika.

En annan sak som måste sägas i sammanhanget är att färdigköpt ofta är lika med tillsatsmat (även om det inte alltid är så givetvis) och ju mer medveten man är som konsument, ju hälsosammare äter man och det gäller även julmaten. Själv kommer jag att laga min egen gravlaxsås om jag inte hittar något bra färdigt alternativ och som sagt, man får satsa på färre saker men ge dem högre kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar