måndag 25 augusti 2014

Sambal oelek

Genom åren så har jag använt chilipastan sambal oelek i matlagningen då och då. Det är en populär produkt, men jag kan inte påminna mig att jag har funderat så mycket över innehållet. En väldigt populär sort visade sig ha ett väldigt tråkigt innehåll tyvärr. Så här ser det ut:

cayennepeppar (69%)
vatten, salt (11%)
modifierad stärkelse (majs)
syra (citronsyra)
konserveringsmedel (E202)

Just modifierad stärkelse skrivs sällan som E-nummer av någon anledning och det finns flera nummer som kan var just detta. När det gäller E 202 så ska man vara försiktig om man är känslig, för vissa kan reagera på den tillsatsen. Jag ska kika på andra sorter också, för jag kan inte tänka mig att alla skulle ha sådant trist innehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar