tisdag 26 augusti 2014

Ketjap manis

Någonting annat som också är väldigt gott, förutom sambal eolek som jag skrev om igår, är ketjap manis. Inte heller det hade jag bloggat om, men förr så använde jag båda dessa smaksättarna regelbundet, men nu har det blivit andra produkter som jag har haft mer i maten, även om jag fortfarande gillar dem. Men innehållet är ändå intressant och nu vill jag ta reda på om det finns bra alternativ om man vill ha E-nummerfritt.

Jag kikade in på hemsidan för samma tillverkare som gör sambal oeleken och så här ser ingredienserna ut i deras ketjap manis:

socker
vatten
sojasås (vatten, SOJABÖNOR, VETE)
salt (3,2%)
färgämne (E150c)
ammoniumklorid
syra (citronsyra)
vitlök

De där versalerna mitt i uppräkningen är förresten deras egen. Hur som helst, innehållet, vad tycker vi om det? E 150c kommer från socker och ammoniak eller ammoniumsalter. Ammoniumklorid är en typ av salt som är lättlöslig i vatten. Citronsyra, E 330 framställs biotekniskt genom att exempelvis melass eller glukos jäses med hjälp av mögelsvampar. Det ska vara ofarligt, men vissa hävdar att de reagerar av det. Huruvida det stämmer låter jag vara osagt, men jag kan finna det märkligt att man inte skriver ut E-numret även på den här ingrediensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar