måndag 18 augusti 2014

Frysta kycklinginnerfiléer

Nu har jag gjort det igen, köpt kyckling med insprutat vatten i filéerna. Fy vad irriterad jag blir när jag tänker på det och ändå äter jag dem, men det är så praktiskt med de där frysta bitarna som bara är att plocka fram när man behöver. Inga ben, ingenting annat förutom minimalt med rens och de ligger där i frysen och blir inte dåliga. Dock så känns det väl inte superbra att äta kyckling, det måste jag erkänna och då tänker jag givetvis på den ofta vidriga djurhållningen. Men det är inte lätt att veta vad man ska äta för att värna djurens bästa. Jag försöker ta reda på det också och jag önskar ofta att även handlarna ställde krav, men de säljer precis vad som helst om det genererar pengar. Sorgligt!

I den här sorten var det bara 87 procent kött förresten. Då här ser innehållet ut:

kycklinginnerfilé 87 %
saltlake (vatten, salt)

Inga E-nummer i alla fall, alltid något, men det är inte kul när köttet blir mer kokt än stekt om man inte drar på högsta värmen på spisen. Jag tänker hur som helst mejla och fråga om de verkligen måste ha vatten i köttet. Får jag svaret att det blir torrt annars så blir faktiskt min slutsats att köttet inte är så mört som det borde och då är ju problemet ett annat. Kvalitén är undermålig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar